5 faktov, ktoré musíte o chia semienkach vedieť

Vyzerajú tak obyčajne a pritom sa v nich ukrýva toľko skvelých vecí. Hovoríme o chia semienkach.

Sú malé, majú zvláštnu textúru, nie príliš atraktívnu farbu, ale to nech vás neodradí. Toto na prvý pohľad obyčajné semienko je absolútna nutričná „nálož“.

Definitívne si zaslúžia miesto na akomkoľvek zozname super zdravých jedál 😊

Niečo málo z histórie

Chia semienka boli pre Mayov a Aztékov jednou z popredných potravín. Považovali ich za skvelý zdroj dlho udržateľnej energie.

A ak mám trošku zamachrovať 😊, dočítala som sa, že v staroveku bolo slovo chia označenie pre SILU.

Ale bez ohľadu na starovekú históriu, sú chia semienka v posledných rokoch označované ako výživné a zdravé jedlo.

V dnešnom článku budem hovoriť o:

  • Benefitoch chia semienok – ako prospievajú nášmu zdraviu
  • Ako sa dajú chia semienka jesť – na aké rôzne spôsoby si ich môžeme pripraviť
  • Podelím sa s vami o recept na chia puding – odporúčam i pre vaše malé ratolesti

Benefity chia semienok

1. Čo všetko chia semienka obsahujú?

Kto by si povedal, že 28 gramov týchto semienok obsahuje:

  • Vlákninu: 11 gramov
  • Bielkoviny: 4 gramov
  • Tuk: 9 gramov z toho 5g sú omega-3
  • Vápnik: 18% z dennej odporúčanej dávky
  • Mangán: 30% z dennej odporúčanej dávky
  • Horčík: 30% z dennej odporúčanej dávky
  • Fosfor: 27% z dennej odporúčanej dávky

    A môžem smelo pokračovať
    zinok, vitamín B3 (niacín), potásium, vitamín B1 a vitamín B2.

Tieto fakty sú obzvlášť zaujímavé a celkom robia dojem, keď si predstavíme, že sa bavíme LEN o 28 gramoch, čo  sú cca dve polievkové lyžice.

A toto malé množstvo obsahuje iba 137 kalórií.

2. Obsahujú veľký podiel vlákniny

Vláknina je pre vaše črevá to, čo zubná kefka pre vaše zuby.“

Tak a tu budem pokračovať a zameriam sa na vlákninu. Ako som už niekoľko krát spomínala a zdôrazňovala, vláknina je pre vaše črevá to, čo zubná kefka pre vaše zuby.

Očividne chia semienka obsahujú vlákniny viac než dosť. Teda dosť na to, aby vláknina mohla robiť všetky tie skvelé veci vo vašom tráviacom trakte.

28 gramov chia semienok obsahuje až 11 gramov vlákniny. Tieto semienka absorbujú vodu a majú gelovú konzistenciu a tým pádom sa ich objem vo vašom žalúdku zväčší.

Po konzumácii sa môže po chvíli dostaviť pocit sýtosti. Chia semienka pomaly uvoľňujú všetky vitamíny a energiu do vášho tela. Vláknina taktiež živí “priateľské baktérie” v tráviacom trakte, čo je dôležité na udržanie zdravej črevnej mikroflóry.

3. Vysoký obsah kvalitných bielkovín

Ako vieme, bielkoviny majú množstvo zdravotných benefitov a je to najlepšia výživa pre vaše telo počas redukcie hmotnosti. Nehovoriac o tom, že sú potrebné pre svaly a tkanivá.

Bielkoviny držia apetít v rovnováhe a zaháňa chuť na mlsanie

Strava obsahujúca vyšší podiel bielkovín spôsobuje pocit sýtosti. V podstate bielkoviny držia apetít v rovnováhe a zaháňa chuť na mlsanie.

Chia sú skvelým zdrojom bielkovín hlavne pre tých ľudí, ktorí jedia málo alebo žiadne živočíšne produkty.

4. Veľmi prospešné pre výživu kostí

Ako sme si povedali v predošlých bodoch, chia semienka majú naozaj vysoký obsah živín. A sú to aj živiny prospešpené pre pevnosť a zdravie kostí.

Sú to hlavne, vápnik, fosfor a horčík.

Obzvlášť množstvo vápnika je veľmi pôsobivé. Gram vápnika z gramu chia semienok. WAW. Je to viac ako u mnoho iných mliečnych výrobkov. Skvelý zdroj vápnika pre tých, ktorí nejedia mliečne výrobky.

5. Veľmi jednoducho ich zakomponujete do vášho jedálnička

Zakomponovať chia semienka do vášho jedálnička je veľmi jednoduché. I keď musím povedať, že veľa z vás mi písalo, že nie ste si úplne isté, ako konzumovať alebo pripraviť chia semienka.

Žiadny problém, aj túto otázku dnes zodpoviem 😊

Semienka nepotrebujeme mlieť. Môžete ich jesť surové, namočiť do džúsu, pridať do kaše, pudingu, alebo napríklad i do cesta na koláč.
Posypať nimi cereálie, spestriť jogurt, zeleninu alebo pridať do varenej ryže.

Kvôli ich schopnosti absorbovať vodu i tuk, môžu byť pridávané ako zahusťovadlo do omáčok alebo polievok.

Pridaním chia semienok do jedál, niekoľkonásobne zvýši ich nutričnú hodnotu. Ak chcete chia semienka v skvelej kvalite, odporúčam TIETO. Som s nimi maximálne spokojná!!!

Chceš skúsiť aj ty chia semienka v skvelej kvalite?

Vyskúšaj kvalitné CHIA semienka!

Ako sa dajú chia semienka jesť

1. Smoothies

Toto je jeden z najľahších a najbežnejších spôsobov, ako konzumovať chia semienka. Malá lyžička semienok pridaná do vášho smoothie a máte vyriešené vitamíny hneď na začiatku dňu.

Semianka nasajú do seba vodu a stanú sa mäkkými s gélovou konzistenciou, ľahko stráviteľné.

2. Šalátový dresing

Aj tento spôsob ich prípravy je jednoduchý a populárny.

Pomixujte semienka s olivovým olejom, octom, troškou medu a šťavou z citróna a za pár sekúnd máte pripravený skvelý dressing na šalát.

3. Puding

Chia puding určite hravo nájdete v menu kafetérii, ktoré sa špecializujú na organickú stravu. No keďže je doba covidová a kafetérie sú zatvorené, o malú chvíľku sa s vami podelím o recept na skvelý a chutný puding.

Nebudeme predsa čakať, kým sa kafetérie opäť otvoria. Pomôžeme si sami, ľahko, hravo, zdravo a hlavne chutne 😊

4. Proteínové alebo energetické tyčinky

Po domácky urobené tyčinky na energiu alebo obohatené o protein, môžete ozvláštniť a zdokonaliť práve pridaním chia semienok. Jednoduché a rýchle 😊

5. Chia nápoje

Moderné chia nápoje – už ste ich videli asi vo viacerých obchodoch. Bio obchodoch alebo v supermarketoch v “zdravej sekcii”.

Sú malé a aj celkom drahé. Ušetrite svoje eurá a urobte si vlastný chia nápoj. Napr. Jedna šálka  kokosovej vody, jedna šálka ovocnej šťavy a 1-2 polievkové lyžice chia semienok.

Pretrepať , chvíľku počkať, kým nápoj trošku zhustne a dobrú chuť.

Ušetrite svoje eurá a urobte si vlastný chia nápoj.

6. Džem

Áno džem. Aj toto je spôsob ako si pripraviť a konzumovať chia semienka. Jednoducho pridajte semienka do džemu, chvíľku počkajte a natrite džem napríklad na kváskové pečivo. Mňam.

Tak a teraz je čas na zdravú mlsandu. Recept na chia puding!

Malinový chia puding

Čo budeš potrebovať?

✅1 šálka rastlinného mlieka
✅1/2 šálky malín (mzazené)
✅ 3 lyžice chia semienok
✅kokosový cukor, alebo med (podľa chuti)

Postup:

Mlieko z malinami rozmixujeme a premiešame s chia semienkami, dáme do pohára a necháme odstáť  približne 20 minút.

Vrch pudingu si ozdobíme  podľa chuti a fantázii. 

P.S. Kvalitná strava je základ. Chceš chia semienka v top kvalite?

Áno, chcem kvalitné CHIA semienka

Prajem dobrú chuť milé Superladies 🤩

Evka Petrovičová
Pomáham ženám chudnúť a stať sa najnovšou verziou ženy- SUPERLADY. Mojím cieľom je pomôcť ženám schudnúť raz a navždy, BEZ JOJO EFEKTU a aby sa naučili milovať svoje telo bez žiadnych výčitiek.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů