Ako zdravo jesť keď som pod stresom

Ako zdravo jesť keď som pod stresom. Stres – máme ho všetci. Niektorí viac a častejšie, iní v malých dávkach. Gratulujem všetkým flegmatikom, ktorých stres obchádza, alebo si ho skrátka ani nepripúšťajú.

Niektoré z vás drahé Superladies a aj niektorí moji členovia rodiny sa mi priznali, že sú emoční jedáci. Alebo druhý extrém, že keď sú pod stresom nejedia temer vôbec, alebo len veľmi málo.

Očividne ani jedno z hore uvedeného nie je dobré.

Ako teda krotiť naše emócie a byť tak menej pod stresom? Existuje mnoho stratégií – ja vám ukážem tú najjednoduchšiu a najprírodnejšiu a tou je kombinácia správnych jedál.

Najskôr si povieme, čo eliminovať, keď sme pod stresom, aby sme celú situáciu ešte nezhoršili.

Čo eliminovať

Vyhýbajte alebo minimalizujte kofeín

kofeín

Tu patria káva, niektoré čaje, niektoré malinovky a čokoláda obsahujúca kofeín. Kofeín spôsobuje pocit napätia, čo môže spôsobiť, že počas stresových situácií budete ako struna.

Toto nepotrebujete. Ak momentálne pijete príliš veľa kofeínových nápojov, zredukujte ich množstvo postupne. Prečo? Lebo ak s tým seknete zo dňa na deň (“zo 100 na 0”) môžete si spôsobiť bolesti hlavy.

Doprajte si čas na jedlo

Čas na jedlo

Minimalizujte jedenie v zhone a rozhodne nevynechávajte jedlá. Vynechanie jedla stres ešte eskaluje.

Môžete sa cítiť viac podráždene, koncentrácia klesne alebo v extrémnejších prípadoch sa môže dostaviť triaška kvôli prudkému poklesu cukru v krvi. Jedenie v zhone nie je dobré pre trávenie. Urobte si nový návyk, že jedlo si budete VYCHUTNÁVAŤ a bude to váš čas na relax.

Emoční jedáci pozor

Emočné jedenie

Vyhýbajte sa zajedaniu stresu. Neviem, či mám ísť do detailov. Možno trochu áno :). V neurolingvistickom programovaní sa používa výraz – UKOTVENIE alebo KOTVA.

Skrátka počas nášho života si pri určitých situáciách vytvárame kotvu. Napr. ak niekto začne kričať, okamžite znervóznieme – kotva, niekto nám dá kompliment a my sa ihneď cítime previnilo a máme červeň na lícach, lebo nás nikto neučil prijímať a poďakovať za kompliment – kotva, sme pod stresom, siahneme po jedle – kotva.

TIP – VYTVORTE SI NOVÚ KOTVU – Npr. Skúste si namiesto čokolády zobrať jablko, alebo keď ste pod stresom namiesto otvorenia chladničky, choďte von, alebo si dajte vaňu 😊.

O.k povedali sme si, čomu sa vyhnúť, alebo čo eliminovať. Teraz sa poďme pozrieť na to, čo dať na tanier, aby sme naše telo a myseľ upokojili. Niektoré jedlá majú naozaj ukľudňujúce účinky.

Napr. miska teplej ovsenej kaše podporí produkciu serotonínu – je to ukľudňujúca chemikália v mozgu. Iné jedlá majú zase schopnosť skresať hladinu kortizolu a adrenalínu. Stresové hormóny si môžu vyžiadať daň na zdraví. Super, ktoré sú to tie “liečivé” jedlá?

Liečivé jedlá, ktoré znižujú stresové hormóny

Komplexné karbohydráty

Celozrnné pečivo

Všetky karbohydráty stimulujú mozog k okamžitej produkcii serotonínu. Spomínala som už, že je to chemikália v mozgu, ktorá nám navodí príjemný pocit po celom tele.

Aby sme sa takto cítili častejšie, doprajte si takéto karbohydráty niekoľko krát do týždňa a to v podobe napríklad kvalitného tmavého, celozrnného chleba, alebo celozrnné cestoviny, či ovsená kaša.

Pomaranč

Pomaranč

Je skvelo nadupaný vitamínom C. Štúdie potvrdili, že vitamín C, redukuje stresové hormóny a zároveň podporuje imunitu. Ďalšia štúdia potvrdzuje, že ľudia s vyšším tlakom a hladinou stresového hormónu kortizolu, dokázali zlepšiť tieto parametre a znížiť ich temer do normálu, práve vďaka užívaniu vitamínu C.

Špenát

Špenát

Príliš nízka hladina magnézia môže spustiť bolesti hlavy, únavu, podráždenosť. Šálka špenátu pomôže dať hladinu magnézia späť do normálu. Že nemáte radi špenát? Nie je problém. Môžete ho kompenzovať inou zelenolistou zeleninou.

Pistácie

Pistácie

Pistácie tak ako iné orechy, sú semená a obsahujú zdravé tuky. Hrsť pistácií, vlašských orechov alebo mandlí každý deň môže pomôcť zredukovať zvýšený cholesterol, znížiť zápal v tepnách a znížiť napätie v tele. Ale neprežeňte to, orechy sú vysokokalorické.

Surová zelenina

Surová zelenina

Hlavne v letných mesiacoch osviežujúca a chrumkavá. Pochrumkávať si na prúžkoch celéru alebo  mrkvy nielenže zredukuje stres, ale i príjemne osvieži.

A teraz tip na záver

Okrem zdravého jedla sa dá stres znížiť i cvičením. Nehovorím teraz o zabehnutí maratónu alebo zdvíhaní 100 kg činiek. Je to o nájdení správneho pohybu pre vaše telo.

Pohyb

Ľahká 15 minútová chôdza, 30 minút light na bicykli, obyčajná prechádzka. Skrátka zopár minút pohybu. Pohyb podporí cirkuláciu kyslíka a podporí produkciu endorfínov – ľudovo nazývaných hormónov šťastia.

A je to zdarma a dostupné pre každého.

P.S. Pohyb je energia a energia je život.

Vaša Evka.

Evka Petrovičová
Pomáham ženám chudnúť a stať sa najnovšou verziou ženy- SUPERLADY. Mojím cieľom je pomôcť ženám schudnúť raz a navždy, BEZ JOJO EFEKTU a aby sa naučili milovať svoje telo bez žiadnych výčitiek.
Komentáre
  1. Anna píše:

    Ja sa usmejem a nádychu jem sa na čerstvom vduchu

  2. Sissy píše:

    Ďakujem za tieto články. Podporia myseľ, ducha.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů